Frågor & svar om konkursen

Varför gick Scifishop i konkurs?

Under  2022 gjorde olika händelser i omvärlden att försäljning påverkades mycket negativt. Den 26/9 lämnade företaget som drev Scifishop.se in konkursansökan till tingsrätten och en konkursförvaltare tog över företagets tillgångar. Den 1 november såldes företagets lager, inventarier och kundregister till ett annat företag.

Vad händer med förbeställningarna?

Förbeställningar som gjordes via Sveas checkout kommer återbetalas. När återbetalningen kommer ske är oklart. Du som hade en förbeställning hos Scifishop ska kontakta och uppge ditt krav antingen till:

  • konkursförvaltaren Ackordscentralen AB (lina.jonsson@ackordscentralen.se, Direkt +46 8 670 44 27 | Växel +46 8 670 44 00) eller
  • Svea, Scifishops betalpartner, om du valt faktura eller delbetalning som betalform. Kontakta dem via fakturor@svea.com.
  • din bank om du betalat med banköverföring.

När kommer återbetalningarna ske?

Vanligtvis tar det konkursförvaltaren ca 6-12 månader, ibland längre, att reda ut de rättsliga och ekonomiska läget för konkursen. Återbetalningar kommer dock förhoppningsvis ske snabbare under konkursförvaltarens arbete. När återbetalningarna kan ske beror delvis också på varifrån återbetalningen görs: konkursboet, Svea eller banken.

Vad händer med Scifishop nu?

Scifishop.se har ny ägare och är sedan 2023 åter aktiv men i en mycket mindre skala. Produkterna som presenteras i shoppen är beställningsvaror som tas in från leverantörer på ca 1-2 veckor.