Frågor & svar om konkursen

Varför gick Scifishop i konkurs?

Under hela 2022 gjorde olika händelser i omvärlden att marknad och försäljning påverkades mycket negativt i flera omgångar. Läget blev gradvis allt sämre och i slutet av augusti gick det inte längre att betala företagets baskostnader.

Den 26/9 lämnade företaget som drev Scifishop.se in konkursansökan till tingsrätten och en konkursförvaltare tog över företagets tillgångar. Den 1 november såldes företagets lager, inventarier och kundregister till ett annat företag.

Vad händer med förbeställningarna?

Förbeställningar som gjordes via Sveas checkout kommer återbetalas. När återbetalningen kommer ske är oklart. Du som hade en förbeställning hos Scifishop ska kontakta och uppge ditt krav antingen till:

  • konkursförvaltaren Ackordscentralen AB (lina.jonsson@ackordscentralen.se, Direkt +46 8 670 44 27 | Växel +46 8 670 44 00) eller
  • Svea, Scifishops betalpartner, om du valt faktura eller delbetalning som betalform. Kontakta dem via fakturor@svea.com.

När kommer återbetalningarna ske?

Vanligtvis tar det konkursförvaltaren ca 6-12 månader, ibland längre, att reda ut de rättsliga och ekonomiska läget för konkursen. Återbetalningar kommer dock förhoppningsvis ske snabbare under konkursförvaltarens arbete. När återbetalningarna kan ske beror delvis också på varifrån återbetalningen görs: konkursboet, Svea eller banken.

Vad händer med Scifishop nu?

Scifishop.se har bytt ägare och är sedan januari 2023 åter aktiv men i en mycket mindre skala. Eftersom lagret såldes till ett annat företag av konkursförvaltaren är merparten av produkterna beställningsvaror som tas in från leverantörer på ca 1-2 veckor. Scifishops eget lager är för närvarande under uppbyggnad.