För två år sen, 2012, kom Iron Sky, en finsk ”crowdfunded” (d.v.s. att projektet var finansierat med hjälp av frivilliga donationer) film om nazister på månen. Ett helt galet koncept som till stor del funkade och blev en rätt knäpp men trevlig film. Nu är det dags igen, Iron Sky 2 – The Coming Race, kan det bli galnare än första filmen? Jag tror att bilden längre ner med Hitler ridandes på en dinosaurie talar för sig själv.
Även uppföljaren är till största delen crowdfunded och startades nyligen upp på Indiegogo. Tillsammans med information om hur skaparna har tänkt kring filmen så delar de även med sig av varför de väljer att finansiera med hjälp av fansen och att det har med möjligheten till global distribution att göra. Men mer om det kan du som sagt läsa på Indiegogo.
En uråldrig reptilras och nazister på dinosaurier
The Coming Race utspelar sig 20 år efter den första filmen och den tidigare Nazi månbasen har blivit människans sista tillflyktsort då jorden blev totalt förstörd i ett kärnvapenkrig. Men djupt under den förstörda jorden gömmer sig något, är det människans sista hopp eller dess slutgiltiga förgörare? Sanningen om människans ursprung avslöjas när en gammal fiende leder hjältarna in i Hollow Earth på ett äventyr. För att rädda mänskligheten måste de slåss mot Vril, en urgammal reptilras med förmågan att ändra skepnad och deras dinosauriearmé.
Precis som första filmen så är Iron Sky The Coming Race en svart sci-fi komedi och inspirerad av en del märkliga konspirationsteorier som florerar där ute på internets bakvrår.
Timo Vuorensala återvänder som regissör liksom Oliver Damian som producent.
På skådespelarsidan är det än så länge annonserat att tre bekanta ansikten ifrån första filmen återvänder. Det är Julia Dietze som nazistläraren Renate Richter, Udo Kier som Wolfgang Kortzfleisch, samt Stephanie Paul som Amerikas president.
Inspelningarna påbörjas under mitten av 2015 och premiären är satt till senhösten/vintern 2016.
Det har släppts en första teaser trailer som bjuder på en inblick i Hollow Earth och vad som gömmer sig där.
http://youtu.be/3jLaf5qj8cs
Om du känner att du inte kommer få nog med A.I., artificiell intelligens, i kommande filmer som Avengers: Age of Ultron och Terminator: Genisys så bör du slänga ett öga på Ex Machina.
Till våren 2015 kommer Ex Machina ut, en film av Alex Garland som debuterar som regissör men har tidigare skrivit manuset till omtyckta filmer såsom 28 Days Later och Dredd.
Svenska Alicia Vikander som A.I.’n Ava
Caleb, en programmerare på ett av världens största IT-företag, vinner en tävling hållt av företaget där priset är att spendera en vecka i en fantastisk villa i bergen tillhörandes Nathan, företagets VD. Väl där visar det sig dock att Caleb måste delta i ett underligt experiment där han ska interagera med världens första sanna A.I., som dessutom bara råkar vara förkroppsligad i en vacker robotkvinna.
Men vänta dig ingen romantisk historia för detta är en dramathriller med potentiellt läskiga beståndsdelar.
Eller vad kan en annars förvänta sig när en blir i princip lurad till ett avlägset hus i bergen med en smått galen man som skapar en intellektuell robot?
Robotkvinnan Ava spelas av svenska skådespelerskan Alicia Vikander(Andra Avenyn, Anna Karenina) och som hennes motspelare Caleb ser vi Domhnall Gleeson(Harry Potter and the Deatly Hallows, Frank) samt Oscar Isaac(Robin Hood, Sucker Punch) som Nathan.
Det har kommit en trailer, men jag varnar dig för att se den på egen risk då den tyvärr avslöjar filmens stora ”plot twist”.
Det var länge sen det gick en riktigt bra rymdopera tv-serie på tv. Det känns lite som att dess storhetstid med t.ex. Battlestar Galactica är förbi, eller är det möjligen så att amerikanska SyFy channel kan väcka liv i genren igen med sin mini-serie Ascension?
Den amerikanska tv-kanalen SyFy channel har beställt Ascension, en miniserie på totalt 6 timmar.
Handlingen och två nyckelkaraktärer avslöjade
Serien kommer kretsa kring ett hemligt rymdprojekt som den amerikanska regeringen satte till verket under rymdkapplöpningen 1963. Män, kvinnor och barn placerades på rymdskeppet Ascension och for ut på en 100 år lång resa med slutmålet att befolka en ny värld. Men knappt 50 år in i resan, just vid tidpunkten då det är försent för att vända hem igen, så sker ett mystiskt mord på en ung kvinna. Denna händelse leder till att skeppets invånare börjar ifrågasätta det verkliga syftet bakom uppdraget.
Serien är skriven av Philip Levens(Smallville) som även kommer sitta som producent och showrunner.
Inspelningarna börjar nu under sommaren och än så länge är bara 2 skådespelare annonserade, men vi får åtminstone veta lite om deras karaktärer.
Willian Denninger, rymdskeppets kapten, spelas av Brian Van Holt(Cougar Town, The Bridge). En självklar ledare som snabbt steg i rankerna efter att ha räddat situationen när en brand utbröt på skeppet under de första åren av resan.
Viondra Denninger, en vacker men manipulativ kvinna som spelas av Tricia Helfer(Battlestar Galactica, Killer Women). Hon och William är gifta men deras äktenskap är allt annat än frid och fröjd.
Om mini-serien går hem hos publiken så finns möjligheten att den växer till en fullskalig tv-serie, precis som SyFy gjorde med Battlestar Galactica en gång i tiden. Ascension har premiär i november 2014.
http://youtu.be/QpDVwfiLNRM
Den gamla skådespelarräven Jeff Bridges har i många år velat förverkliga sin dröm om att filma författaren Lois Lowrys bok The Giver, men när Warner Bros köpte rättigheterna 2007 blev det inget med det. Först när dessa istället hamnade hos The Weinstein Company och Walden Media kunde Bridges sätta sin plan till verket, och i höstas 2013 började man filma, och The Giver kommer att ha premiär den 15 aug 2014.
Handlingen i The Giver
I framtiden lever människorna i en perfekt värld utan krig, smärta och lidande, men även utan känslor och förmågan att se i färg. Varje människa har sin roll i samhället, och Jonas (Brenton Thwaites, Oculus, Maleficent) får uppgiften att vara minnesbevararen. När han börjar få minnen överförda ifrån Givaren (Jeff Bridges, Tron, The Big Lebowski) så börjar han se i färg och uppleva saker som ingen annan kan, men han börjar också ifrågasätta den perfekta värld de lever i.
Du kanske känner spontant att den här storyn känns lite trött och gjord? Men betänk då att boken skrevs 1993 och är en av de tidigaste sci-fi/dystopi böckerna som riktades till målgruppen unga vuxna.
Utöver att Jeff Bridges har placerat sig själv i rollen som ”The Giver” så är han även med som producent. I regissörsstolen sitter Phillip Noyce som tidigare arbetat med bl.a. Salt och tv-serien Revenge. På skådespelarsidan hittar vi ingen mindre än Alexander Skarsgård i rollen som Jonas pappa och Katie Holmes som Jonas mamma. Meryl Streep som är ett tungt namn i industrin spelar rollen som Chief Elder, ledaren för samhället och den kända sångerskan Taylor Swift spelar Rosemary, som tidigare har varit en minnesbevarare.
Nyligen släpptes en featurette som bjuder på ett par ord ifrån författaren Lois Lowry och scener ur filmen som visar att den till en början kommer att vara svartvit innan den går över till färg när Jonas börjar få ta del av Givarens minnen.
Sommarmånaderna brukar alltid vara lite småsega vad det gäller tv-serier. Det är visserligen några som satsar på sommaren, som inser att folk vill se på tv även då och konkurrensen om tittarsiffrorna är relativt låg. TVbolaget CBS har hoppat på det tåget och beställt 13 st avsnitt av sci-fi serien Extant som produceras av Steven Spielberg.
Ingen mindre än Halle Berry spelar huvudrollen Molly Watts, en astronaut som kommer hem efter att ha spenderat ett år i rymden. Väl hemma försöker hon återknyta banden med sin man och son men hennes upplevelser i rymden kommer visa sig att ha en avgörande roll för människans framtid.
Nina Tassler, VD på CBS Entertainment sa detta om serien i en intervju: ”Extant is a very original concept with layers of humanity, mystery and surprise that reveal itself throughout the script. Our partnership with Amblin for Under the Dome showed that viewers respond to high-quality event programming in the summer. We look forward to building on that with Extant and offering CBS audiences another high-concept, unique event for summer television.”
Extant har premiär i juli och igår släpptes en trailer med de första bilderna ifrån serien.
http://youtu.be/6B8-hzCxTCk
Trenden att göra remakes eller reboots av filmer har spridit sig till tv-serievärlden.
Terry Gilliams sci-firulle De 12 apornas armé ifrån 1995 har blivit upplockad av SyFy channel för en pilot.
I filmen får man möta Cole, en fånge som tvingas bli tidsresenär för att ta reda på fakta om det virus som nästan utrotade mänskligheten.
Detta nya projekt kommer i stora drag att handla om samma sak men istället för Bruce Willis i huvudrollen som Cole så har Aaron Stanford(Nikita, X-men) blivit castad.
Han får sällskap av bl.a. Nikita-kollegan Noah Bean, Amanda Schull (Suits), Zeljko Ivanek (Damage, Heroes) och Kirk Acevedo (Fringe). Manuset kommer att skrivas av Terry Matalas (Nikita, Terra Nova, Star Trek Enterprise) och Travis Ficket (Nikita, Terra Nova) och i regissörstolen kommer Jeffrey Reiner (Friday Night Lights) att sitta.
Producenterna Chuck Roven och Richard Suckle producerade även originalfilmen och det var även de som pitchade idén till SyFy. Tanken är att 12 Monkeys, som projektet heter, ska börja som en tv-film på 90 min och om denna ”pilotfilm” går väl hem så kommer den gå över och fortsätta sin story i en tv-serie.
Vad säger Terry Gilliam själv om saken?
I en intervju med The Playlist fick han just den frågan och svarade:
– Jag vet inte mer än vad jag har läst i media. Jag har ingen kontroll och jag får inga pengar. Jag tycker rent ut sagt att det är en fruktansvärd idé. Jag tycker att vi gjorde en bra film, som var inspirerad av ”La Jetee” (fransk kortfilm ifrån -62) och jag tror inte att serien kommer ha något att göra med den.
Inspelningarna startade i december 2013, när premiären blir är ännu oklart.
Du som läser, och jag som skriver detta, har troligen en sak gemensamt.
Vi gillar science fiction. Kanske inte samma sorts sci-fi, det finns ju många olika sorters subgenrer. Mer om dem kan du läsa här.
Men oavsett vilken typ av sci-fi man gillar så grundas den ändå i någonting. Vad har vår älskade genre för historia? Vilken var den första boken och filmen?
Det tänkte jag reda ut i den här artikeln.
Människan har sen väldigt tidigt i sin historia berättat om gudar, övermänniskor och talande djur, men dessa element hör mer hemma i fantasy än i sci-fi. Men det påvisar ändå människans fantasi och vår dragning till det fantastiska.
Man brukar säga att science fiction romanen gjorde sitt intåg under 1800-talet och med tanke på att industrialismen tog fart då så är det inte så konstigt att det gav upphov till nya tankar och berättelser.
Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg. Faktum är att berättelser med drag av sci-fi fanns flera århundraden innan Mary Shelley eller Jules Verne.
De tidigaste science fiction verken
Under 100-talet skrevs Lucian of Samosata’s True History av greken Lukianos och det är ett av de tidigaste verken som innehåller resor till yttre
rymden. Den berättar om en resa till månen, solen och Venus, och om utomjordiska varelser och interplanetarisk krigsföring.
Nu spolar vi fram till runt 700–800-talet och Urashima Tarō, en japansk folksaga.
Den handlar om en fiskare som en dag räddar en havssköldpadda och i belöning får fiskaren träffa havsguden. Han vistas på havets botten tillsammans med havsgudens dotter i 3 år. När han väl är åter till sin egen värld upptäcker han att 300år har gått och att tiden går olika snabbt i de bägge världarna. Berättelsen involverar inte någon form av teknik som annars är centralt för en science fiction berättelse men det är en av tidigaste berättelserna som tar upp tidsresor.
Genren tar fart under 1800-talet
Under 1800-talet pågick det som sagt en industriell revolution i större delar av världen och detta påverkade i alla högsta grad litteraturen. Åsikterna om den nya tiden verkade gå isär hos folket. Många ansåg att ”evolution = progress”, att alla teknologiska framsteg var bra, och kunde aldrig vara av ondo. Andra var lite mer rädda och försiktiga inför den nya tiden som bankade för dörren. Inte bara vad det gällde de teknologiska framstegen utan även för de stora klasskillnaderna som fanns. Mot slutet av 1800-talet började arbetarklassen att bilda fackföreningar och stå upp för sina rättigheter. Allt detta inspirerade t.ex. H.G. Wells när han skrev den blivande klassikern The Time Machine.
1818 kom Mary Shelleys bok Frankenstein som brukar betecknas som en skräckroman men är även ett tidigt verk i vad som
skulle bli science fiction genren. Mary Shelley var en av dem som ville varna för vad industrialismen kan föra med sig om man inte är försiktig. Hon hade Upplysningens idéer om att dissekera, experimentera och förstå alla element av naturen i åtanke, och med Frankenstein ifrågasatte hon om människan, med hjälp av vetenskapen verkligen bör försöka bemästra naturen.
Under mitten av 1800-talet kom Jules Verne och skrev flertalet berättelser med tydliga drag av sci-fi och de flesta är idag mycket kända klassiker, däribland Från jorden till månen, Till jordens medelpunkt och En världsomsegling under havet. Till skillnad ifrån Mary Shelley och H.G. Wells så hade Jules Verne en positiv syn på framtiden.
Science fiction på filmduken
I slutet av 1800-talet kom möjligheten att på allvar göra film och det dröjde inte länge förrän science fiction gjorde entré även här.
Det var fransmannen Georges Méliès som var först, redan 1902 kom han med Resan till månen som för sin tid innehöll rätt så avancerad trickfilmning. Filmen är ca 13 minuter och även om originalet förstås är en stumfilm så finns det numera flertalet versioner där orkeststrar har lagt till sin touch av passande musik.
http://youtu.be/_FrdVdKlxUk
Flera av 1800-talets science fiction verk filmatiserades, däribland En världsomsegling under havet som 1916 blev både den första fullängdsfilmen med sina 105 minuter men även den första filmen som filmades under vatten.
Science fiction har väldigt länge varit en populär genre att använda sig av för att kommentera sin samtid. Tidigare nämnde jag H.G. Wells och The Time Machine som ett exempel. Likadant är det förstås för genren på film. I den sovjetiska filmen Aelita som kom 1924 paras en resa till Mars ihop med en revolution och Marxism.
Avslutningsvis måste jag förstås nämna Metropolis, den kanske mest kända sci-fi filmen ifrån den här tiden. Den tyska stumfilmen som kom 1926 och kom att markera slutet för stumfilmens storhetstid. Metropolis bjöd på en avancerad robot, en galen vetenskapsman och ett dystopiskt samhälle med skarp kritik emot klassamhället.
Den har blivit oerhört hyllad genom åren, men alla tyckte inte om den.
1927 skrev H.G. Wells en recension och skrev bl.a. ”I have recently seen the silliest film. I do not believe it would be possible to make one sillier.”
All science fiction som kommer idag har alltså sina rötter ifrån historier och författare som dessa. De har banat vägen för att du och jag idag kan avnjuta Star Wars, Doctor Who eller kanske Oblivion.
Scifishop använder information från kakor (cookies) för bästa upplevelse på scifishop.se, analysera hur sajten används och för marknadsföring. Vi hoppas att du är OK med detta men du bestämmer naturligtvis själv.
We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.
Analytics
These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.
Marketing
These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.
Facebook Advanced Matching
Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.